Av Astrid - 23 april 2014 13:34

Att skriva på denna bloggplats när internet här i Sandarkan är så svagt att inga bilder hår att ladda upp!

Av Astrid - 21 april 2014 07:59

Trögt internet gör det svårt att ladda upp bilder
Är åter i Sandarkan efter en otrolig dag i regnskogsreservatet för näsapor. Fantastiskt att få se dessa vilda apor i dess naturliga miljö. Att se dem svinga sig ner från trädtopparna i regnskogen, lockad av utlagda frukter vid matplatser, var otroligt.
Vår intension för gårdagen var att åka uppöver östkusten för att finna något ställe att landa på och bada. Dröm om förvåningen när det inte finns något! Ingen beach alls!!!! Så efter en rejäl åktur med taxi där chauffören inte kunde ett ord engelska åker vi tillbaka till Sandarkan.
Hittar där ett trevligt litet enkelt hotell/hostel där vi stannar tills lördag morgon då vi åker till Bali. Först var jag ganska så frustrerad men bestämde mig snabbt att göra det bästa av situationen. Kvinnan som äger stället vi bor på är super och har lovat att tipsa oss om att göra hela veckan.
Idag blir det att gå till ett av de större hotellen och bada i deras pool i regnskogen, låter ju härligt!

Av Astrid - 19 april 2014 16:41

Tycker mig ha åkt i flera dygn!
Kom till Kota Kinabalu för tre dagar sedan, en stad på Boreos västkust. Kan inte påstå att jag gillar städer men där utanför finns en marin naturskydds område, Apula Islands tror jag att det är med en ö som heter Siba. Båttur dit över dagen, ett äventyr med mycket bra snorkling på de djupare ställena samt en intressant upplevelse att tre ödlor ca två meter långa kom kravlande alldeles bredvid!! Blev varnad för att komma för nära då de slår hårt med den långa svansen.
Dagen efter en busstur till mount Kinabalu vars topp är den högsta i södra Asien, nästan 5000 meter! Fantastisk natur på resan dit. Kom fram och hittade ett homestay som var väldigt enkelt men acceptabelt. Oturligt nog började det hällregna när vi skulle gå på stigar och uppleva naturen, tog buss en bit ner och en promenad på ett par kilometer ändå.
Idag bestämde vi oss för att fortsätta bussresan tvärs över Borneo, en tur på fem timmar genom ett otroligt landskap.
Väl framme i Sandarkan, åter en stad fast på norra östkusten, delar vi bil med några killar in till city.
Imorgon skall vi kika på näsapor.
Har sett en ö härutanför, Lanwakan, som vi inte vet om vi kan få boende på, skall försöka få turistinformationen att ringa dit.
Phu, just för en minut förstår jag dem som bokar gruppresor.

Malaysia har mycket god mat
Hörs

Har absolut ingen förklaring till varför bilderna kommer upp och ner!

Av Astrid - 16 april 2014 08:32

Påväg till Kota Kinabalu på Borneos nordkust. Längtan till regnskog och hav är stor. Lämnar Kuala Lumpurs stadsliv efter ett kort besök.
Åt första målet mat på ett ställe med fem olika nationaliteters mat. Underbart. Jag älskar dessa ställen. Maten var supergod